Gekweekt wild is geen echt wild

geschoten-reeKerst vleesbenchmark: Wild minste milieu-impact
Meeste ‘wild’ in supermarkten geen echt wild

Van alle soorten vlees, heeft wild – na de vleesvervanger – de minste milieu-impact. Voorwaarde vanuit dierenwelzijn is wel dat er sprake is van echt wild dat vanwege wildbeheer afgeschoten moet worden. Supermarkten zijn hier echter weinig transparant in: meer dan de helft van het supermarktwild is gekweekt wild. Dit blijkt uit de vleesbenchmark die Natuur & Milieu en Questionmark vandaag publiceren. De organisaties hebben de impact van 12 vleessoorten op milieu en dierenwelzijn op een rijtje gezet. Rund, varken en kweekkonijn kennen de grootste milieu-impact. Kip, kweekkonijn en kweekeend scoren het laagste op dierenwelzijn.

Wild vaak geen echt wild
Meer dan de helft van de traditionele wildsoorten in de supermarkt, is in de praktijk geen echt wild, blijkt uit dit onderzoek. De term ‘wild’ is namelijk niet beschermd in Nederland. ‘Culinair Wild’ bij Albert Heijn bijvoorbeeld, is in de meeste gevallen gekweekt wild. De eenden, herten en konijnen die bij Albert Heijn in de schappen liggen, zijn gefokt in stallen en niet geschoten door jagers. Ook bij veel andere supermarkten, zoals Plus en Jumbo, is wild niet altijd wild. Bij supermarkt Marqt zijn 9 van de 10 aangetroffen wildproducten wél vrij wild. Meer over de herkomst van wild is te lezen in bijlage B van het onderzoek.

Echt wild? Kies dan haas of ree
De milieu-impact van gekweekt wild is hoger dan van echt wild. Qua dierenwelzijn komt gekweekt wild er vaak net zo slecht af als dieren uit de reguliere veehouderij. ‘Wie echt wild wil eten, kan daarom het beste kiezen voor haas  of ree. Deze dieren kun je niet fokken en zijn dus gegarandeerd echt wild. Ook zwijnen afkomstig uit Nederland zijn gegarandeerd wild,’ aldus Sijas Akkerman, hoofd Voedsel bij Natuur & Milieu.

Hazen jacht tableauTransparantie ontbreekt
Op 40 procent van de verpakkingen staat niet vermeld of het om echt wild of gekweekt wild gaat. Dit blijkt uit de rondgang van Questionmark in de Nederlandse supermarktketens. ‘We roepen supermarkten dan ook op om zo transparant mogelijk te communiceren over de productie en herkomst van wild. ’ aldus Charlotte Linnebank, directeur bij Questionmark.

Oproep: bescherm de term ‘wild’
Natuur & Milieu en Questionmark roepen de overheid ook op om de term ‘wild’ tot een wettelijk beschermde term te maken. Op basis van de juiste informatie kan de consument hierdoor een weloverwogen keuze maken.

Print Friendly, PDF & Email

Reageren is niet mogelijk