Juridisch bekeken – Het geweer, de lunch en de nazit.
Uitgave oktober 2025 | Maurice Stassen – Jurist en bestuurslid NOJG
De herfst komt eraan. Ieder jagershart gaat dan weer sneller kloppen. Gure jachten over uitgestrekte mistige velden en akkers, blaffende honden, opvliegende fazanten, vluchtende hazen. En dan tussen de driften door een kop warme soep in de herberg, om er in de middag weer goed tegen te kunnen. En dan weer voorwaarts, door de zompige klei, over hekjes en sloten, door het struikgewas. Om dan te eindigen in diezelfde herberg voor een goede maaltijd.
Een mooi romantisch beeld, dat ik eigenlijk niet wil verstoren, maar toch: waar laten we het geweer tijdens de lunch en de nazit? Er doen allerlei verhalen de ronde en de verzoeken om duidelijkheid aan de juridische commissie van onze mooie vereniging zijn talrijk En die duidelijkheid is niet makkelijk te geven. We merken dat er vaker gecontroleerd wordt in de herbergen en we merken ook dat er enigszins verschillend wordt omgegaan met dit vraagstuk.
Wettelijk gezien kent artikel 43 van de Regeling Wapens en Munitie (RWM) de opslageisen: wapens en munitie apart van elkaar, ook de essentiële onderdelen van de wapens zoals een grendel en zelfs magazijnen en een afsluitbare wapenkluis die, indien lichter dan 200 kilo, verankerd is in de muur of vloer.
In artikel 44 zien we de vervoerseisen: de vrijstelling om wapens en munitie te vervoeren geldt enkel voor het vervoeren tussen de woning en de schietbaan, de erkende wapenhandelaar, het bureau van politie na toestemming van de politie, en het jachtveld. Daarbij moet de weg en de tijd worden gebruikt welke redelijkerwijs voor het vervoer geboden zijn, dus de meest logische dan wel kortste weg. De wapens en munitie moeten zodanig verpakt zijn dat deze niet voor onmiddellijk gebruik kunnen worden aangewend en degene die bevoegd is voor het wapen moet er continu de controle over houden.
Dit betekent dus dat het wapen na de jacht, dus ook na de ochtendjacht, zo snel mogelijk terug de kluis in moet.
Het Gerechtshof in Arnhem heeft daar in 2022 al een niet mis te verstane uitspraak over gedaan.
In die zaak ging een jager na de jacht met een andere jager mee naar zijn woning buiten het jachtveld om te gaan eten. Het hof oordeelde dat het jachtgeweer door de jager niet rechtstreeks zijn vervoerd vanuit het jachtveld naar zijn woning. Het bezoek aan de woning van de medejager was niet redelijkerwijs geboden en daarom was de jager strafbaar en is hij ook veroordeeld, met alle gevolgen voor zijn jachtakte van dien.
Enige tijd geleden deed zich een voorval voor waar een aantal jagers bij betrokken was. Zij gingen lunchen in een besloten herberg iets buiten het jachtveld. In die herberg kregen zij controle. Een deel van de geweren zat in een foedraal, een ander deel niet. Alle jagers werd in eerste instantie de jachtakte ontnomen. Als verweer voerden zij aan dat het boekje ‘101 vragen over jagen’, dat is samengesteld in overleg met het ministerie en na consultatie van de politie, aangeeft dat je met een wapen in het foedraal een café mag betreden.
Naar aanleiding van dat verweer hebben de jagers die het geweer in het foedraal hadden zitten hun akte terug gekregen. Immers, het boekje had de instemming van het ministerie en de politie. En de korpschef vond dat er met het boekje een gerechtvaardigd vertrouwen was gewekt dat je inderdaad met een geweer in het foedraal een horecagelegenheid mocht bezoeken. De jagers die het geweer niet in het foedraal hadden gedaan kregen hun akte niet terug. Dat de herberg voor overig publiek gesloten was maakte niet uit: de eigenaar, het personeel en de drijvers zouden ook bij de wapens kunnen en de deur waar de verbalisant door naar binnen kwam was niet afgesloten. Ook de rechter heeft de jagers zonder het foedraal in het ongelijk gesteld.
Hieruit zou je kunnen afleiden dat je met een geweer in het foedraal een horecagelegenheid mag betreden. Je moet het foedraal dan goed in de gaten houden. Maar het blijft een risicovolle onderneming.
Uit de zojuist geschetste casus en uit de uitspraak van het hof in Arnhem kun je eigenlijk alleen maar opmaken dat enkel het vervoeren via de kortste weg is toegestaan, en derhalve geen uitstapjes buiten het jachtveld. Want zodra je buiten het jachtveld komt ben je aan het vervoeren, en dat mag alleen maar via de kortste weg naar huis.
Lunchen en eten in het jachtveld zou wat mij betreft wel moeten mogen, je bent dan nog in het jachtveld en dus niet bezig met het vervoeren van het wapen.
Kortom: de wet is strikt, de rechter is strikt, er zit enige ruimte op basis van het boekje ‘101 vragen over jagen’ maar het is beter om geen enkel risico te lopen, hoe lastig dat soms ook zal zijn.
Ik wens u een mooi jachtseizoen met veel Waidmannsheil!
Juridisch bekeken – Ondertussen in de rechtbank…
Datum: oktober 2025 | Maurice Stassen Jurist en Bestuurslid NOJG
Dat een stelselwijziging hoognodig is blijkt uit de niet aflatende stroom aan uitspraken waarbij bijvoorbeeld faunabeheerplannen onderuit geschoffeld worden. Heel recent gebeurde dat met het Faunabeheerplan Zuid-Holland ten aanzien van konijnen. Het plan was gemotiveerd op basis van de landelijke vrijstellingslijst. In een eerdere voorlopige spoedprocedure had de rechter dat plan al buiten werking gesteld als het ging om het doden van konijnen buiten het havengebied van Rotterdam.
Nu diende de eigenlijke procedure in beroep. Ook in deze zaak is de uitspraak van de Raad van State uit 2023 van belang, in welke uitspraak de Raad van State besliste dat de landelijke vrijstellingslijst niet als voldoende motivering van faunabeheerplannen kon dienen. Men mag, met andere woorden, niet enkel verwijzen naar die vrijstellingslijst, maar men moet apart motiveren waarom een bepaalde diersoort gedood moet worden en waarom er geen alternatieven zijn.
En juist over die alternatieven gaat deze zaak. De tegenstanders betoogden dat er al jarenlang duizenden konijnen worden gedood, maar dat het niets helpt. Er blijven teveel konijnen die ook nog eens overlast veroorzaken. Als doden niet de oplossing is, dan moet gezocht worden naar alternatieve manieren, aldus de bezwaarmakers.
De rechtbank volgt de bezwaarmakers in hun stelling dat de richtsnoeren uit de Habitatrichtlijn ook van toepassing zijn op het konijn. Dat is een juridisch-technisch verhaal waarmee ik u niet verder zal vermoeien.
Het toepassen van die richtsnoeren betekent echter wel dat het doden van konijnen ten onrechte is toegestaan voordat andere maatregelen zijn getroffen die het probleem gedeeltelijk oplossen. Dus ook oplossingen die maar deels werken moeten worden meegenomen. Dat staat zelfs in de toelichting op de wet en niet alleen in de genoemde richtsnoeren. Als het doden van dieren geheel of gedeeltelijk vermijdbaar is door het treffen van geschikte maatregelen dan mag je geen ontheffing of vrijstelling voor het doden van dieren afgeven.
De rechter stelt vast dat een aantal alternatieve middelen inderdaad ongeschikt zijn. Konijnen kruipen door afrasteringen en ondergraven hekwerken bijvoorbeeld. Ook kunnen terreinen niet voortdurend gemaaid worden om konijnen tegen te gaan.
Maar dat deze alternatieven niet werken wil niet zeggen dat je dan meteen mag overgaan tot het doden van de dieren. Want het faunabeheerplan zelf geeft al aan dat er een plan van aanpak moet zijn met als onderdeel dat er een verplichte inzet is van werende en verjagende middelen waar dat, al dan niet gedeeltelijk, effectief en mogelijk is. Dit is trede 1 van de escalatieladder.
Maar in het faunabeheerplan zijn geen kaders of instructies opgenomen die door de Faunabeheereenheid in acht moeten worden genomen bij het beoordelen van een dergelijk plan van aanpak. Dus, zegt de rechter, kunnen we ook niet nagaan of er wel goed is gekeken naar de alternatieven voordat er is besloten over te gaan tot het doden van de konijnen.
De inzet van alternatieve middelen op plaatsen waar dat (gedeeltelijk) effect heeft is daarmee niet gewaarborgd. En dat levert op dat het besluit niet voldoende is gemotiveerd en sneuvelt.
Zoals gezegd het zoveelste voorbeeld van een motiveringsgebrek in de besluitvorming, waardoor met name de schadebestrijders werkeloos en vooral machteloos moeten toezien hoe de schade uit de hand loopt.
Rechter wijst verzoek om schorsing afschotvergunning reeën in Friesland af
Geplaatst: 30/10/2025
De rechtbank Noord-Nederland heeft op 29 oktober het verzoek van de stichtingen Fauna4Life en Animal Rights tot schorsing van de omgevingsvergunning voor gereguleerd afschot van reeën in Friesland afgewezen. Volgens de rechter kan afschot, mits doelgericht en structureel uitgevoerd, bijdragen aan het verminderen van aanrijdingen.
Het college van Gedeputeerde Staten van Fryslân verleende op 1 juli een vergunning aan de Faunabeheereenheid Fryslân voor het afschieten van reeën rondom risicovolle wegtrajecten tot 1 juli 2030, ter bevordering van de verkeersveiligheid. Ook het doden van ernstig gebrekkige of zieke dieren is toegestaan.
De dierenorganisaties betoogden dat alternatieve, preventieve maatregelen onvoldoende zijn onderzocht of toegepast en vroegen om schorsing van de vergunning in afwachting van bezwaar. De rechter constateerde dat de motivering van het college op enkele punten tekortschiet, met name ten aanzien van de noodzaak van afschot en de beoordeling van alternatieven. Desondanks acht de rechter schorsing niet nodig, mede omdat het college en de Faunabeheereenheid hun standpunt tijdens de zitting nader hebben toegelicht.
Het belang van verkeersveiligheid weegt volgens de rechter zwaarder dan het belang van onmiddellijke schorsing. Het verzoek om een voorlopige voorziening is daarom afgewezen. De bezwaarprocedure loopt nog; een besluit wordt eind december 2025 verwacht.
Locatie: Zalencentrum de Bongerd, Flessestraat 54, 6666 CR te Heteren
Geachte leden,
Hierbij nodig ik u uit voor de Algemene Ledenvergadering van de NOJG in Zalencentrum de Bongerd, Flessestraat 54 te Heteren op donderdag 20 november a.s.
De zaal is open vanaf 19.30 uur alwaar u, na uw aanmelding, van koffie of thee wordt voorzien.
De agenda voor deze avond ziet er als volgt uit:
1. Opening door de voorzitter
2. Ingekomen stukken en mededelingen
3. Verslag Algemene Ledenvergadering 22 mei 2025
4. Beleidsvoornemens 2026
5. Begroting 2026
6. Korte pauze
Inleiding spreker Michael van Duijnhoven: Michael is de initiatiefnemer om te komen tot een nieuwe Jachtopleiding, een alternatief voor de Jachtopleiding van SJN. Het ministerie is al bezig deze nieuwe opleiding te certificeren en Michael komt uitleggen wat de opleiding gaat inhouden, en waarin deze verschilt van de opleiding bij SJN. De NOJG staat sympathiek tegenover dit initiatief, vandaar dat we Michael graag aan het woord laten.
7. Rondvraag 8. Sluiting
In afwachting van een goede opkomst,
Voorzitter, René Leegte
De wintertijd is begonnen en de kans op aanrijdingen met wild neemt toe
De overgang naar wintertijd veroorzaakt jaarlijks een piek in het aantal wildaanrijdingen in Nederland, met name onder automobilisten die in schemering en donker door natuurgebieden rijden. Dit verhoogde risico is het gevolg van verschuivingen in daglichturen en het biologisch ritme van dieren, die zich niet aanpassen aan onze verzetting van de klok.
Vandaag is het weer zover: de wintertijd is ingegaan. Waar menigeen uitkijkt naar een extra uur slaap, waarschuwen faunabeheerders voor een flinke keerzijde. Met de overgang naar de wintertijd wordt het ’s ochtends later licht en ’s avonds eerder donker. Dit vergroot de kans op aanrijdingen met wild, “Jaarlijks worden duizenden reeën, zwijnen en herten slachtoffer van verkeersongelukken direct na de tijdswissel,” zegt Piet Croughs van de wildbeheereenheid Susteren/Graetheide.
De reden? Met het ingaan van wintertijd vallen de ochtend- en avondspits weer samen met de actieve uren van het wild. Bestuurders gaan moe en minder alert in het donker op pad, terwijl dassen en reeën juist op deze momenten de wegen oversteken. “Dieren kennen geen zomer- of wintertijd. Hun routes en gewoontes blijven identiek; alleen wij veranderen abrupt ons ritme,” aldus Piet Croughs
Hij roept automobilisten op tot meer oplettendheid: matig uw snelheid, groot licht bij donkere wegen zonder tegenliggers, wees alert bij wildwaarschuwingsborden en gebruik groot licht waar mogelijk. Files en drukke wegen door natuurgebieden vormen daarbij het grootste risico. “Met die kleine aanpassingen kunnen veel levens, zowel mens als dier, worden gespaard,” klinkt het. Ik heb dit zelf persoonlijk meegemaakt ,wat het betekend als je moet uitwijken voor een aanrijding met wilde zwijnen en wat de gevolgen ervan voor mij zijn geweest.
Concrete tips voor automobilisten
Rij extra voorzichtig in schemering en donker, vooral op buitenwegen langs natuurgebieden
Pas de snelheid aan en wees alert bij waarschuwingsborden.
Gebruik waar mogelijk groot licht zonder tegenliggers
Beter is om recht te blijven rijden, stevig te remmen als dat veilig kan en de controle over het voertuig te behouden. In veel gevallen overleeft het dier de klap niet, maar voorkom je dat er meerdere slachtoffers vallen.
Een tweede reden om niet uit te wijken, is de verzekering. Wie uitwijkt en schade veroorzaakt zonder dat het dier wordt geraakt, krijgt die schade meestal niet vergoed. Een verzekeraar kan immers niet bewijzen dat er een dier op de weg was. Alleen als er sporen van de aanrijding zichtbaar zijn, zoals bloed, haren of foto’s van het dier en de schade, keert een beperkte of allriskverzekering uit.
Iemand die van de weg raakt en zegt dat hij moest uitwijken voor een hert, kan dat zelden bewijzen, daarom is het cruciaal om foto’s te maken van het dier en de schade.
Mocht u onverhoopt toch een wild dier aanrijden, bel direct de politie via 112. Zelf verplaatsen of verzorgen van het dier is wettelijk verboden; de autoriteiten sturen een bevoegd persoon om het dier te helpen of te verwijderen.
De wintertijd vraagt om extra waakzaamheid op de weg – voor uw eigen veiligheid en voor die van het Nederlandse wild.
Nieuwsbrief NOJG – Tweede Kamerverkiezingen 2025
Overzicht verkiezingsprogramma’s 2025
De Nederlandse politiek laat een duidelijke tweedeling zien als het gaat om de jacht als vorm van natuurbeheer, zo blijkt uit een inventarisatie programma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 29 oktober. De redactie van Jacht & Beheer zet hieronder de standpunten van een aantal fracties op een rijtje.
VOOR CDA
Het CDA is uitgesproken voorstander van de jacht als vorm van natuurbeheer, zo blijkt uit het conceptprogramma 2025. Alles om één begrip: rentmeesterschap, aldus toekomstig landbouwwoordvoerder Jan Arie Koorevaar in antwoord op vragen van de NOJG (zie verderop in dit overzicht).
Natuurherstel en biodiversiteit
Wij investeren in natuurherstel en biodiversiteit. Boeren en natuurbeheerders werken samen in agrarisch natuurbeheer en landschapsbeheer.
Schadepreventie Faunabeheereenheden spelen een belangrijke rol bij het voorkomen en beperken van schade door wild. Schade aan landbouwgewassen door bijvoorbeeld ganzen of wilde zwijnen moet zoveel mogelijk worden voorkomen en gecompenseerd.
Verkeersveiligheid Voor verkeersveiligheid blijven maatregelen tegen wildaanrijdingen nodig, zoals faunapassages en wildroosters etc.
Diergezondheid en volksgezondheid
Wij blijven inzetten op monitoring van dierziekten en zoönosen (infecties die van dieren op mensen kunnen worden overgedragen, red.). Boeren, dierenartsen en overheid werken samen om de gezondheid van de veestapel te waarborgen en risico’s voor de volksgezondheid te verkleinen.”
VOOR VVD
Ook de VVD is ervan doordrongen dat faunabeheer om diverse redenen belangrijk is, zo valt op te maken uit het verkiezingsprogramma voor 2025. De liberalen pleiten dan ook voor een effectief en actief natuurbeheer, waarin jagers een belangrijke rol spelen bij monitoring, beheer van wildpopulaties en instandhouding van de biodiversiteit. Belangrijk is wel dat beter wordt uitgelegd dat het bij de jacht gaat om bescherming van biodiversiteit, voorkoming van schade en veiligheid, aldus VVD-Tweede Kamerlid Hester Veltman in antwoord op schriftelijke vragen van de NOJG (zie verderop in dit overzicht).
Natuurherstel en biodiversiteit
Wij versterken bestaande natuurgebieden, maar breiden Natura 2000 niet verder uit.
Schadepreventie
Faunabeheer is noodzakelijk om landbouwschade en overlast te beperken. Afschot moet mogelijk blijven waar populaties uit balans raken.”
Verkeersveiligheid
Wildaanrijdingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen door slimme infrastructuur en faunapassages.”
Diergezondheid en volksgezondheid
Wij moeten voorbereid zijn op dierziekten die ook mensen kunnen treffen. Snelle bestrijding en goede Europese samenwerking zijn cruciaal bij uitbraken.
Over de samenwerking met de NOJG
Het is heel fijn dat wij de NOJG kunnen bellen om te sparren over moties en voorstellen over faunabeheer en schadebestrijding. Dat geeft goede informatie en evenwicht in de discussie.”
VOOR FORUM VOOR DEMOCRATIE
Forum voor Democratie beschouwt de jacht als onmisbaar, zo blijkt uit het verkiezingsprogramma 2025. ,,Ruim baan voor de jacht”, aldus het stuk. ,,We ondersteunen de jacht als belangrijk instrument voor natuurbeheer en voedselvoorziening. Ook stimuleren we de consumptie van seizoensproducten en wild van eigen bodem.”
Natuurherstel en biodiversiteit
We laten bosbeheer in grotere mate over aan particulieren, omdat zij bewezen verantwoordelijkheid nemen voor hun land. We erkennen dat landgoedeigenaren en jagers zorgvuldig omgaan met natuur en steunen hun inzet.
Schadepreventie
We geven bescherming van vee prioriteit boven het gedogen van de wolf. Indien een wolf overlast veroorzaakt, mag hij worden afgeschoten.
Diergezondheid en volksgezondheid
Beheer van de Oostvaardersplassen. We beheren de grazerspopulatie door bijvoeren en kuddebeperking, zodat dierenleed wordt voorkomen.
VOOR JA21
In het verkiezingsprogramma JA21 2025-2029 zijn de onderwerpen jacht en faunabeheer niet expliciet uitgewerkt. Uit eerdere publicaties is wel bekend dat de partij van mening is dat de jacht een rol kan spelen als het gaat om beheer en schadebeperking, mits verantwoord toegepast, mét aandacht voor wildstand en natuur.
Over haar standpunt ten aanzien van de wolf, laat de partij geen misverstand bestaan. JA21 wil dat Den Haag uiterlijk in 2026 de randvoorwaarden schept waarmee provincies voortvarend kunnen starten met actief wolvenbeheer, zo valt te lezen in het verkiezingsprogramma. ,,Afschot moet dan ook tot de mogelijkheden kunnen behoren”, aldus de partij.
De wolf is een majestueus dier, maar op geen enkele manier inpasbaar in het Nederlandse gecultiveerde landschap”, aldus de partij. ,,Terwijl boeren en burgers met lede ogen moeten aanzien hoe hun dieren worden verscheurd, houden een aantal partijen hardnekkig vast aan de romantiek van de wilde wolf. Wij geloven niet dat het op de lange termijn houdbaar is om wolven in onze samenleving te integreren. Er bestaan weliswaar subsidies voor het aanschaffen van wolvenrasters, maar er worden grote vraagtekens geplaatst bij de effectiviteit en uitvoering van deze maatregel. We hebben het dan over duizenden kilometers wolvenraster, landschapsvervuiling, kosten, onderhoud, en bureaucratische rompslomp.
De aanvallen op mensen, huisdieren en vee nemen toe en de vele bezorgde e-mails die de partij krijgt van hobbyboeren en wandelaars onderstrepen het gegeven dat de onrust groeit, aldus JA21. ,,Nederland is een dichtbevolkt en intensief gebruikt land met veel infrastructuur, recreatie, landbouw en een hoge veedichtheid. Natuurgebieden zijn versnipperd en liggen midden in het cultuurlandschap. Deze ruimtelijke realiteit maakt het onmogelijk om de wolf op een veilige en verantwoorde manier in te passen. Wij willen een punt zetten achter het wensdenken en bestuurlijke verstoppertje spelen. Beheer van de wolf is noodzakelijk voor ons land en daarom kiest JA21 klip-en-klaar voor de bescherming van mensen en hun dieren. Vergoedingen voor wolvenaanvallen en nevenschade moeten ruimhartig en laagdrempelig beschikbaar zijn, zodat boeren na een wolvenaanval snel en eerlijk gecompenseerd worden voor geleden schade.
TEGENPVV
De PVV is en blijft fel tegenstander van de jacht. Deze partij stelde twee jaar geleden nog in haar verkiezingsprogramma fel tegenstander te zijn van de ‘plezierjacht’. Aan dat standpunt blijkt nauwelijks iets te zijn veranderd.
,,De PVV houdt van dieren”, aldus het verkiezingsprogramma. ,,Dierenmishandelaars, illegale dierenhandelaren, malafide broodfokkers, stropers, trofee- en plezierjagers verdienen niets anders dan een snoeiharde aanpak: torenhoge boetes, gevangenisstraffen, levenslange houdverboden en beroepsverboden”, staat in het programma waarmee de partij de komende verkiezingen ingaat. Het verkiezingsprogramma 2025 bevat geen passages met betrekking tot de jacht in relatie tot zaken als verkeersveiligheid en dier- en volksgezondheid.”
Natuurherstel en biodiversiteit
Wat ons betreft slaan we in Brussel met de vuist op tafel en eisen we versoepeling van de regels – van de Vogel- en de Habitatrichtlijn tot en met de verplichte emissiereductie. Ook willen we het aantal gebieden met een Natura 2000-status verminderen – of gebieden verkleinen.”
TEGEN D66
Hoewel D66 zich niet expliciet uitspreekt tegen de jacht, blijkt uit het verkiezingsprogramma 2025-2030 dat de partij deze vorm van faunabeheer geen warm hart toedraagt. Voor de partij is jacht een instrument dat enkel gerechtvaardigd is op momenten dat het functioneel is voor ecologisch evenwicht. D66 zet vol in op ‘diervriendelijke, preventieve maatregelen’. Het programma bevat geen passages over fauna en verkeer
Natuurherstel en biodiversiteit
Wij breiden het Natuurnetwerk Nederland uit en versterken ecologische verbindingen.
Natuur en biodiversiteit herstellen is een van onze prioriteiten. Wij maken rijksgronden beschikbaar voor natuurinclusieve landbouw en beheer.”
Schadepreventie
Bij plaagdieren zetten wij in op diervriendelijke, preventieve maatregelen.
Diergezondheid en volksgezondheid
D66 wil dieren voor de wet erkennen als wezens met bewustzijn en gevoel. Wij zetten sterk in op preventie, zodat mensen gezond blijven in een gezonde leefomgeving.
TEGEN GroenLinks-PvdA
Het staat er wat minder hard dan in het programma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2023, maar nog altijd is de fusiepartij van mening dat beheerjacht alleen mogelijk moet zijn in uitzonderlijke gevallen. De voorkeur gaat uit voor GroenLinks-PvdA uit naar preventie. Natuurherstel en biodiversiteit Wij investeren fors in natuurherstel en biodiversiteit. Nederland wordt weer koploper in ecologische verbindingen.
Schadepreventie
Faunabeheer vindt alleen plaats als dat ecologisch verantwoord en zorgvuldig is. Preventie heeft altijd de voorkeur.
Verkeersveiligheid
Wij leggen meer faunapassages en ecoducten aan om verkeersveiligheid te vergroten en natuurgebieden te verbinden.
Diergezondheid en volksgezondheid
De risico’s van zoönosen en dierziekten uit de intensieve veehouderij moeten worden verkleind. Dierenwelzijn en volksgezondheid staan voorop.
NEUTRAAL ChristenUnie
Hoewel het partijprogramma van de ChristenUnie dit keer geen duidelijke verwijzingen naar de jacht bevat, is bekend dat ze geen tegenstander is, zolang alles maar ten dienste staat van goed faunabeheer en schadebestrijding. De christelijke partij liet twee jaar geleden uitdrukkelijk weten van mening te zijn dat jagen géén sport mag zijn. Afgeschoten wild moet als voedsel worden aangeboden, aldus de ChristenUnie.
De ChristenUnie komt op voor de boeren. ,,Boeren moeten weer kunnen ondernemen. Er komt daarom zoveel mogelijk doelsturing in plaats van middelvoorschriften. Om de boer in zijn kracht te zetten, worden abstracte, landelijke doelen bedrijfsspecifiek gemaakt. De overheid werkt vanuit vertrouwen in het vakmanschap van de boer, en ondersteunt waar nodig”, aldus het verkiezingsprogramma 2025.
Natuurherstel en biodiversiteit
We moeten de natuur koesteren, verzorgen en bewaren voor volgende generaties. Dat vraagt soms stevige keuzes om te voorkomen dat natuurgebieden onherstelbaar beschadigd raken.
Schadepreventie
Om soorten in stand te houden, maken we natuurgebieden robuuster en stiller. Het Natuurnetwerk Nederland wordt voltooid met speciale aandacht voor bosaanplant, kruidenrijk grasland, houtwallen en moerassen. Boeren krijgen hierbij een duidelijke rol, ondersteund met passende vergoedingen voor het beheer. We maken meer werk van het beschermen van trek- en weidevogels, in het bijzonder onze nationale vogel: de grutto.”
,,We gaan de populatie wolven actief beheren, met een zorgvuldig vastgesteld quotum en, als het niet anders kan, gecontroleerd afschot. Wolven die mensen aanvallen worden afgeschoten.”
VOOR BBB
Voor de BBB zijn jacht en faunabeheer belangrijke punten van aandacht. Ze zijn en blijven een belangrijke basis van goed beheer en onderhoud van onze natuur, maar ook voor schadepreventie én verkeersveiligheid, aldus het verkiezingsprogramma 2025-2030. De BBB wil dat jagers zelf actief betrokken worden bij tellingen, beheerdoelen en beleid.
De opmars van de wolf vraagt om duidelijke grenzen en daadkrachtig beheer, aldus het partijprogramma. ‘BBB kiest voor actief toezicht, snelle ingrepen bij risico’s en bescherming van boeren, vee en inwoners boven het onbeperkt toelaten van roofdieren.’
De partij pleit verder voor een 0-stand voor wilde zwijnen. Dat betekent dat er volgens de partij dat deze dieren buiten de aangewezen leefgebieden niet mogen voorkomen. Daarop dient strikt te worden gehandhaafd om landbouwhuisdieren te beschermen tegen besmettelijke dierziekten
Natuurherstel en biodiversiteit
De kritische depositiewaarden in de Omgevingswet worden vervangen door instandhoudingsdoelstellingen, zoals in de Natuurherstelverordening. De staat van de natuur wordt beoordeeld op basis van waarnemingen, zoals ook in landen als Italië gebeurt.
Schadepreventie
Wolven krijgen een zender; afschot is een optie om vee te beschermen. De landbouwkundige noodzaak wordt meegewogen bij toelating en ontheffing van gewasbeschermingsmiddelen.
Diergezondheid en volksgezondheid
In risicogebieden moet sneller kunnen worden ingegrepen om mens en vee te beschermen. Geen extra regels voor een dierwaardige veehouderij bovenop de huidige afspraken.
VOOR SGP
Het verkiezingsprogramma van de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP), gaat uitgebreid in op de noodzaak van de jacht in Nederland. De partij wil dat het jachtstelsel en de wildlijst worden herzien. Bij soorten die er goed voor staan, zoals de gans, horen geen ingewikkelde ontheffingsprocedures, aldus het partijprogramma.
Volgens de christelijke partij moeten jagers meer ruimte krijgen voor de jacht op vossen en andere predatoren van weide- en akkervogels. Voor de wolf is in grote delen van Nederland geen ruimte, gelet op de wildstand en de aanwezigheid van mensen en vee. In deze gebieden is actief beheer van de wolf nodig, vindt de partij. ,,Er zou meer vertrouwen mogen zijn in de professionaliteit van jagers”, aldus SGP-Tweede Kamerlid André Flach in een uitgebreid antwoord op schriftelijke vragen van de NOJG (zie verderop in dit overzicht). ,,We krijgen kromme tenen van de juridisering in het jachtdomein.
Natuurherstel en biodiversiteit
De SGP wil dat de Europese Natuurherstelverordening (die vaak strenge regels oplegt) zodanig wordt ingevoerd of aangepast dat die zoveel mogelijk aansluit op de Nederlandse praktijk
Schadepreventie en verkeersveiligheid
Zorgvuldig beheer draagt bij aan het voorkomen van verkeersongelukken, van grote schade aan akkers en tuinen en van predatie van akker- en weidevogels.
Diergezondheid en volksgezondheid
Jacht hoort bij goed natuurbeheer. Het kan gebeuren dat populaties dieren te groot worden, waardoor honger en ziektes kunnen toeslaan. En een duurzamer stukje vlees voor de consumptie is er niet.
Over de samenwerking met de NOJG
De band tussen NOJG en SGP is goed. Er is goede informatieuitwisseling en onze Europarlementariër heeft een vaste column in het blad over Europese zaken. Dat werkt heel goed.”
NEUTRAAL VOLT
De Europees-gerichte partij VOLT stelt zich in haar verkiezingsprogramma neutraal op ten opzichte van de jacht. De partij is niet per se tegen de jacht, mits die onderdeel is van een breder systeem van natuurbescherming en fauna- en landschapsbeheer, zo valt tussen de regels door te lezen. Alles dient wel goed gereguleerd te zijn, met aandacht voor de gezondheid van populaties en ecosystemen, aldus het partijprogramma.
Natuurherstel en biodiversiteit
,,Wij richten ons op het duurzaam samenleven met wilde dieren. We verbinden natuurgebieden in Nederland en over grenzen heen, zodat er voldoende ruimte komt voor wilde diersoorten zoals de wolf. Wolven in Nederland worden net als in andere landen gezenderd om hun gedrag beter te kunnen monitoren en voorspellen. De overheid ondersteunt preventieve maatregelen op boerenbedrijven. Het nemen van gesubsidieerde veebeschermende maatregelen moet op termijn voorwaardelijk worden voor een schadevergoeding.
Schadepreventie en verkeersveiligheid
,We streven naar robuuste ecosystemen die minder kwetsbaar zijn voor uitheemse soorten. Bij de aanpak van dieren die overlast veroorzaken en bij invasieve uitheemse soorten wordt er sterk ingezet op preventie. Bij dodingsmethodes moet het welzijn van dieren en eventuele impact op de natuur altijd worden meegewogen.
Jan Arie Koorevaar (CDA): Jacht en beheer hard nodig
Jan Arie Koorevaar staat op plaats 15 voor het CDA en maakt daarmee zijn entree in de landelijke politiek. In de Alblasserwaard runt hij een melkveebedrijf van 99 hectare en is hij momenteel fractievoorzitter van het CDA in de gemeente Molenlanden. Daarnaast treedt hij regelmatig op als dagvoorzitter bij evenementen over landbouw, natuur en duurzaamheid. Als het over jacht gaat, staat voor Koorevaar één kernwaarde centraal, zo laat hij weten: rentmeesterschap. In zijn ogen betekent dat: zorgvuldig omgaan met de natuur, nu en in de toekomst.
De natuur in Nederland blijft niet vanzelf goed functioneren”, aldus Koorevaar. ,,Daar is actief beheer voor nodig. Jacht, beheer en schadebestrijding zijn volgens het CDA noodzakelijke instrumenten om natuur, biodiversiteit en agrarisch gebruik in balans te houden
Hoe zouden jacht, beheer en schadebestrijding beter aan het publiek kunnen worden uitgelegd?
Door beter duidelijk te maken dat de natuur in Nederland sterk door mensen wordt beïnvloed en dat natuurlijke vijanden daarom vaak ontbreken. Dat laatste maakt het nodig om populaties van onder meer ganzen, reeën en wilde zwijnen actief in balans te houden. Als we dat niet doen, is er een grotere kans op ziektes en honger bij dieren. Ook worden risico’s op bijvoorbeeld verkeersongevallen met wilde dieren groter. Vanuit die blik zal het brede publiek ook begrijpen dat jacht, beheer en schadebestrijding daarom maatregelen zijn die juist kunnen bijdragen aan biodiversiteit, dierenwelzijn en een veiligere leefomgeving.”
Hoe kan uw partij daaraan bijdragen?
Het CDA kiest voor structureel en verantwoord wildbeheer en wil daarvoor de wildlijst waar mogelijk verruimen. Ook zetten we in op actief beheer en beperking van de wolvenpopulatie.”
Hoe staat u partij tegenover de positie van de grondgebruiker en de grondeigenaar als het gaat over het kunnen beschikken over eigen (te bewerken) land?
,,Wij vinden het belangrijk dat grondeigenaren, grondgebruikers en -beheerders een centrale rol hebben in beheer, en ook invloed kunnen hebben op beslissingen rondom bijvoorbeeld toegang en beheermaatregelen.”
Wat kunnen alle jagers, schadebestrijders en populatiebeheerders van uw partij verwachten na de verkiezingen?
,,Dat we nuchter en met realisme blijven kijken naar wat er nodig is op het gebied van natuur- en faunabeheer in Nederland. Dat we daarbij ook oog zullen hebben voor de belangrijke en noodzakelijke rol die jagers, schadebestrijders en populatiebeheerders daarin spelen en dast we hun in staat stellen die rol te vervullen.”
Foto: Leonard Walpot
André Flach (SGP): Wijzen op de professionaliteit van onze jagers
André Flach, Tweede Kamerlid voor de voor de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP), zette zich de afgelopen twee jaar in voor een beter landbouwbeleid, meer ruimte voor jagers en aanpak van de wolf. ,,Als SGP bedrijven we politiek op basis van christelijke waarden en zetten we ons in voor een leefbaar en veilig platteland”, zo laat hij weten.
Jacht hoort bij goed natuurbeheer, aldus Flach in antwoord op schriftelijke vragen van de NOJG. ,,Het kan gebeuren dat populaties dieren te groot worden, waardoor honger en ziektes kunnen toeslaan, zoals bleek in de Oostvaardersplassen. Zorgvuldig beheer draagt ook bij aan het voorkomen van verkeersongelukken, van grote schade aan akkers en tuinen en van predatie van akker- en weidevogels. Als SGP willen we graag ruimte voor jagers om op de zorgvuldige en professionele wijze die we van hen gewend zijn, deze taken vorm te geven.
Hoe zouden jacht, beheer en schadebestrijding beter aan het publiek kunnen worden uitgelegd?
Een relatief kleine groep mensen is heel fel tegen jagen. We moeten niet vergeten dat een veel grotere groep hier heel anders over denkt. Het helpt echt wanneer je als jager uitlegt waar je mee bezig bent. Dat je een natuurmens bent. Dat je niet lukraak schiet wat voor het geweer komt, maar heel gericht en selectief. Dat je elkaar aanspreekt op de weidelijkheidsregels. Dat je oogst uit de natuur. Dat jacht op vossen en andere predatoren nodig is om weide- en akkervogels te beschermen. Ik denk dat het heel nuttig is om als jagers betrokken te zijn bij lokale activiteiten en excursies te organiseren. Laat ook zien dat jullie regelmatig het veld in gaan om wildsoorten te tellen. Die telgegevens zou Den Haag trouwens veel serieuzer moeten nemen.
Hoe kan uw partij daaraan bijdragen?
In Kamerdebatten worden jagers soms in een negatief daglicht gesteld. Dan wijs ik op de professionaliteit van onze jagers. Verder probeer ik in deze debatten nut en noodzaak van jacht en wildbeheer te laten zien. Ik vind het bijvoorbeeld frustrerend dat het nog steeds zo lastig wordt gemaakt om predatoren van weide- en akkervogels te bejagen. Boeren en vrijwilligers in het weidevogelbeheer worden moedeloos als ze zien dat vossen en andere predatoren geen strobreed in de weg gelegd kan worden en de overlevingskans van bijvoorbeeld grutto’s klein is. Met dergelijke voorbeelden en verhalen hoop ik het denken over jacht bij te stellen.
Hoe staat u partij tegenover de positie van de grondgebruiker en de grondeigenaar als het gaat over het kunnen beschikken over eigen (te bewerken) land?
Het is in de Tweede Kamer geen punt van discussie. We laten ons graag informeren over de visie van betrokken partijen in het veld op de huidige rolverdeling en wat eventueel zou moeten veranderen.
Wat kunnen alle jagers, schadebestrijders en populatiebeheerders van uw partij verwachten na de verkiezingen?
Je weet wat je aan de SGP hebt, zou ik zeggen. We zetten ons opnieuw in voor herziening van het jachtstelsel en de wildlijst. Bij soorten die er goed voor staan, horen geen ingewikkelde ontheffingsprocedures. Er zou meer vertrouwen mogen zijn in de professionaliteit van jagers. We krijgen kromme tenen van de juridisering in het jachtdomein. De administratieve rompslomp moet echt omlaag. Als SGP willen we ook strenger beheer van de wolvenpopulatie. Er moet sneller ingegrepen worden om onveilige situaties te voorkomen. In veel gebieden is geen duurzame plaats voor vestiging van wolven. Verder pleiten we dus voor meer ruimte om predatoren van weide- en akkervogels te bejagen.
Hester Veltman (VVD): Erkenning voor de rol van jagers
De VVD is een liberale partij die staat voor vrijheid, verantwoordelijkheid en ondernemerschap. Wij willen een land waarin mensen zelf keuzes kunnen maken, maar ook verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor onze leefomgeving. Voor ons is natuurbeheer geen tegenstelling tot economie: beide kunnen elkaar versterken.
Wat is de houding van uw partij jegens de onderdelen jacht, beheer en schadebestrijding?
De VVD ziet jacht, beheer en schadebestrijding als onmisbare instrumenten voor goed natuurbeheer en biodiversiteit. Actief beheer is nodig om inheemse soorten te beschermen, schade aan landbouw en natuur te voorkomen en de balans in ecosystemen te bewaren. Jagers spelen daarbij een belangrijke rol.
Hoe zouden jacht, beheer en schadebestrijding beter aan het publiek kunnen worden uitgelegd?
Voor veel mensen is de waarde van actief beheer niet vanzelfsprekend. Daarom moet beter worden uitgelegd dat het gaat om bescherming van biodiversiteit, voorkoming van schade en veiligheid. Het is niet alleen een belang van de jager of grondeigenaar, maar ook van de samenleving: gezonde natuur, veilig verkeer (denk aan wildaanrijdingen) en bescherming van landbouw en weidevogels. Transparantie over doelstellingen, telprotocollen en resultaten helpt om draagvlak te creëren.
Hoe kan uw partij daaraan bijdragen?
Wij willen wetgeving moderniseren zodat beheer meer regionaal en op basis van feiten kan worden vormgegeven. Ook zetten wij ons in voor duidelijke kaders en communicatie, bijvoorbeeld door samenwerking met jagersverenigingen, boeren en terreinbeheerders te stimuleren. Verder vinden we dat overheid en maatschappelijke organisaties het gesprek met burgers moeten blijven voeren over de noodzaak en de resultaten van beheer.
Hoe staat uw partij tegenover de positie van de grondgebruiker en de grondeigenaar als het gaat over het kunnen beschikken over eigen (te bewerken) land?
De VVD hecht sterk aan het eigendomsrecht. Grondeigenaren en grondgebruikers moeten ruimte houden om hun land te beheren, te bewerken en te benutten. We willen dat regelgeving rondom natuur en landbouw werkbaar en voorspelbaar is. Beperkingen moeten noodzakelijk en proportioneel zijn, en eigenaren moeten ook beloond worden als zij bijdragen aan natuurbeheer en biodiversiteit.
Wat kunnen alle jagers, schadebestrijders en populatiebeheerders van uw partij verwachten na de verkiezingen?
De VVD blijft zich inzetten voor actief en effectief natuurbeheer, waarin jagers, boeren en grondeigenaren een bondgenoot zijn. Dat betekent: ruimte voor regionaal maatwerk en moderne wetgeving; steun voor telprotocollen en beheersmaatregelen gebaseerd op feiten; bescherming tegen schade door bijvoorbeeld exoten of de wolf, mét goede regelingen voor wie schade lijdt; erkenning van de rol van jagers, schadebestrijders en beheerders als essentieel voor gezonde natuur en biodiversiteit.
Waidmannsheil: Worst • Ham • Burger.
Ambacht, vuur en vakmanschap — het nieuwe standaardwerk voor jagers Na het overweldigende succes van Waidmannsheil – Het complete handboek voor het zelf verwerken van wild, is er nu het langverwachte vervolg: Waidmannsheil: Worst • Ham • Burger. Een boek dat elke jager, wildliefhebber of ambachtelijke thuisslager in zijn kast wil hebben.
Ruim 270 pagina’s vol kennis, technieken en schitterende foto’s die stap voor stap laten zien hoe je van jouw eigen wild de mooiste worsten, hamburgers, hammen en gedroogde vleeswaren maakt. In dit tweede deel duiken Guido Camps en meesterslager Herman ter Weele eel opnieuw in de wereld van ambachtelijk om gaan met je eigen wild.
Met hoofdstukken over materialen, ingrediënten, kruiden, vetsoorten, darmkalibers en rolladenetten wordt geen detail overgeslagen. Van vers vlees tot fijn gedroogde ham of pittige grillworst — alles komt aan bod, in heldere uitleg en rijk geïllustreerd met grote kleurenfoto’s die het ambacht tot leven brengen.
De inhoud:
• Deel I – Voorbereiding: van gehaktmolen tot rookoven. • Deel II – Bereiding: hamburgers persen, worsten draaien, hammen drogen en vlees roken. • Deel III – Bewaring en wetgeving: alles over het veilig bewaren van vlees en de regels die daarbij horen. Het boek wordt geleverd met een gegraveerde hamburgerpers – stevig, stijlvol en direct inzetbaar.
De afwerking is zoals we van Waidmannsheil gewend zijn: een luxe lederen kaft, dubbele bladwijzers en dik papier dat de sfeer van wild, rook en hout ademt. Voor wie het eerste deel al kent: dit is het logische vervolg. Waar Waidmannsheil vooral draaide om het slachten en verwerken van wild, richt Worst • Ham • Burger zich op het maken van slagersproducten. Een boek dat niet alleen leert, maar ook inspireert — perfect voor lange avonden in de jachthut of als cadeau voor de jager die alles al heeft.
Rechter beslist huiskatten mogen buiten vrij rondlopen – geen sprake van voorwaardelijke opzet
De rechtbank in Haarlem heeft beslist dat huiskatten vrij naar buiten mogen, ondanks een rechtszaak van de Stichting Huiskat Thuiskat tegen de provincie Noord-Holland. De stichting eiste een verbod op vrij rondlopende katten om beschermde vogels en kleine zoogdieren te beschermen, maar de rechter wees dat verzoek af.
Kern van de uitspraak
De rechtbank stelde dat er onvoldoende bewijs is dat katteneigenaren bewust het risico aanvaarden dat hun dier beschermde soorten doodt. Daarom is er geen sprake van ‘voorwaardelijke opzet’, wat juridisch vereist zou zijn voor strafbaarheid. De meldingen die de stichting gebruikte – verzameld via de site watvangtdekat.waarneming.nl – werden door de rechter als onvoldoende overtuigend beschouwd.
Reacties op de uitspraak
De Stichting Huiskat Thuiskat, opgericht in 2021, is het niet eens met deze beslissing en kondigde aan in beroep te gaan. Voorzitter Roel van Dijk vergeleek katten met honden: volgens hem zouden losse katten net als honden onder toezicht moeten blijven omdat ze jaarlijks miljoenen dieren doden. De rechtbank zag die redenering echter niet terug in de wetgeving of het bewijs [4].
Kritiek vanuit deskundigen
Maggie Ruitenberg van het Kattenkenniscentrum Nederland noemde de aanpak van de stichting “te ongenuanceerd” in een reactie bij RTL Nieuws. Zij wees erop dat veel van de door Huiskat Thuiskat gebruikte cijfers afkomstig zijn uit buitenlands onderzoek, vooral uit Australië, waar de ecologische omstandigheden en het aantal zwerfkatten sterk verschillen van Nederland. Volgens haar vangt lang niet elke buitenkat vogels of beschermde soorten, waardoor een algemeen binnenhoudverbod onrealistisch en disproportioneel zou zijn.
De uitspraak betekent concreet dat provincies geen algemene plicht hebben om kattenbezitters te beperken: huiskatten mogen dus nog steeds vrij rondlopen.
Rechtszaken over jagende huiskatten gebruiken verschillende bewijsmethoden, maar centrale problemen zijn de betrouwbaarheid en juridische relevantie van het bewijs. Meestal worden gegevens aangeleverd door:
– Meldingen op online platforms zoals watvangtdekat.waarneming.nl, waar katteneigenaren rapporteren welke prooidieren hun kat naar huis brengt. Dit is een vorm van burgerwetenschap, waarbij de eigenaar zelf actief meldt wat hun kat vangt. – Statistische rapporten en technische studies over het aantal door katten gedode dieren, vaak gebaseerd op schattingen, literatuuronderzoek en internationale datasets. De cijfers zijn meestal niet direct herleidbaar tot individuele, gecontroleerde Nederlandse gevallen. Veel studies zijn afkomstig uit het buitenland (Australië, Canada, VK, VS) en worden soms toegepast op Nederlandse verhoudingen voor vergelijkende context – Getuigenverklaringen van deskundigen, zoals ecologen of dierenwelzijnsorganisaties, soms aangevuld met eigen veldwaarnemingen of casestudies over het effect van loslopende katten op lokale populaties van vogels en zoogdieren]. – Foto’s, video’s of DNA-bewijs wanneer echt relevante incidenten of soortspecifieke gevallen moeten worden bewezen (bv. beschermde diersoort daadwerkelijk door specifieke kat gedood).
In recente uitspraken accepteerden rechters gegevens uit meldsites en rapporten als ondersteunend, maar niet als overtuigend bewijs van strafbaar handelen door de eigenaar. Het bewijs schiet vaak tekort wegens:
– Zelfrapportage met selectieve of incomplete data.
– Gebrek aan directe causaliteit tussen katteneigenaar en het doden van beschermde soorten.
– Buitenlands onderzoek dat niet overeenkomt met de Nederlandse situatie en kattengedrag.
Juridische bewijsvoering over jagende katten blijft daardoor complex. Effectieve bewijsmethoden vereisen steeds direct, lokaal en objectief bewijs van schade door specifieke katten—iets wat in rechtspraktijk zelden lukt.
Regelgeving Gekwalificeerd Persoon verandert per 1 oktober 2025
Per 1 oktober 2025 verandert de regelgeving voor gekwalificeerde personen (GP) die wild keuren voor de handel: het diploma Wildhygiëne blijft niet langer levenslang geldig—voortaan is iedere GP verplicht zich elke vier jaar bij te scholen via een erkende online cursus van Stichting Jachtopleiding Nederland (SJN)[1].
Het is cruciaal dat alle jagers en wildbeheerders hun verplichte herregistratie voor wildhygiëne op tijd voltooien. U dient u zelf eerst via de NVWA te herregisteren. Dit waarborgt dat de verwerking van geschoten wild voldoet aan de hoogste standaarden van voedselveiligheid en hygiëne, en houdt uw certificering geldig. De herregistratie frist uw kennis op over onderwerpen als ziekteherkenning en juiste verwerkingsmethoden, wat bijdraagt aan de volksgezondheid.
Nieuwe regels per 1 oktober 2025
Iedere GP moet de Wildhygiëne-cursus van SJN met succes hebben afgerond en geregistreerd staan in het nationale Register gekwalificeerde personen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)[1].
Scholing is elke vier jaar verplicht: via een korte online opfriscursus ontvangt de GP actuele kennis over wild en voedselveiligheid[1].
Nadat de cursus behaald is moet men binnen 10 werkdagen registreren; bij bestaande certificaten geldt een overgangstermijn van zes maanden voor registratie[1].
Voor registratie worden persoonsgegevens en een uniek cursistennummer (van SJN) vereist[1].
Doel en achtergrond van de wijziging
De wijziging is gebaseerd op Benelux-beschikking M(2019)13 die uitwisseling van gegevens tussen Nederland, België en Luxemburg regelt, samenwerking vergemakkelijkt, en toezicht verbetert.
Het nieuwe register maakt inzichtelijk wie nog als GP actief is, bevordert actuele kennis, en faciliteert centrale controle door bevoegde instanties als NVWA[1].
Gekwalificeerde personen vervullen een sleutelrol: zij voeren de eerste visuele keuring uit om te beoordelen of wild voor menselijke consumptie veilig is[1].
Praktische uitvoering en overgangsbepalingen;
Wie voor 1 oktober 2025 al een certificaat heeft, krijgt zes maanden om zich alsnog te registreren[1].
Registratie is online mogelijk via NVWA; bevestiging volgt per e-mail[1].
Niet voldoen aan bijscholing of registratie betekent dat het recht op eerste keuring komt te vervallen en registratie kan worden ingetrokken[1].
Vanaf 1 oktober 2025 zijn deze maatregelen verplicht voor alle gekwalificeerde personen die het geschoten wild voor de handel onderzoeken en een Verklaring Eerste Onderzoek willen opmaken. Actuele kennis en registratie zijn essentieel voor veiligheid en controle binnen de Benelux[1]
Deze maatregelen sluiten aan bij Europese harmonisatie van wildhygiëne- en keuringsregels voor vrij wild bestemd voor menselijke consumptie en vergroten transparantie en samenwerking.
Registratie Nationaal Register GP’s
In het kader van Europese wetgeving is een nationaal register voor Gekwalificeerd Personen (GP’s) ingesteld. De meeste personen konden zich inmiddels succesvol registreren, maar bij sommigen verliep dit niet goed. Op 22 oktober jl. is echter een update uitgevoerd, waardoor de eerder gemelde fouten nu opgelost lijken te zijn. Had u in de afgelopen weken problemen met registreren? Probeer het dan nu opnieuw.
Benodigdheden voor registratie bij de NVWA
• U heeft uw vijfcijferige cursistnummer nodig. Dit nummer is op 1 oktober jl. per e-mail naar u verstuurd door de SJN.
Geen e-mail ontvangen?
Mogelijk is uw e-mailadres niet bij de SJN bekend.
Neem in dat geval contact op via het contactformulier op de website van de SJN
U ontvangt het cursistnummer dan alsnog per e-mail.
Problemen met registreren?
Heeft u het cursistnummer wél ontvangen, maar lukte de registratie vóór 22 oktober niet? Controleer dan het volgende:
Woont u in Nederland? Log in via DigiD.
Woont u in het buitenland? Gebruik de alternatieve inlogroute.
Belangrijk
Bent u nog niet geregistreerd? U loopt geen risico. Er geldt een wettelijke termijn van zes maanden voor registratie. In de tussentijd kunt u gewoon als GP blijven optreden.
Probeer de registratie opnieuw.
Heeft u nog steeds problemen? Meld dit dan via het contactformulier, zodat eventuele fouten kunnen worden opgespoord.
Nascholing
Bent u al geregistreerd en wilt u nascholing volgen? Deze zal naar verwachting begin 2026 beschikbaar zijn.
Houd het cursusaanbod in de gaten op jachtopleiding.com.
Zodra de inschrijving opent, ontvangt u een e-mail van de SJN (mits u als GP bij de SJN bekend bent).
CURSUS ONLINE
Online cursus 10000 plaatsen vrij Let op: De inschrijving is nog niet geopend – u ontvangt bericht wanneer deelname mogelijk is.
KOSTEN
De inschrijving voor de cursus staat het hele jaar doorlopend online open. Het lesgeld voor de SJN-cursus Jacht & Faunabeheer 2025/2026 bedraagt € 55.00,– inclusief 21% btw. Dit bedrag moet direct bij aanmelding worden voldaan. Je inschrijving is pas definitief nadat we zowel je gegevens als de betaling hebben ontvangen.