• De organisatie voor Jacht, beheer en schadebestrijding.

De Tweede Kamer wil dat de haas en het konijn van de wildlijst worden geschrapt

Hazen

De Tweede Kamer wil dat de haas en het konijn van de lijst van vrij bejaagbare dieren worden geschrapt. 

Op deze lijst staan vijf diersoorten waarop in het jachtseizoen vrij mag worden gejaagd. Het gaat naast de haas en het konijn om de fazant, wilde eend en houtduif. 

Donderdagavond stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor een motie van Partij voor de Dieren om haas en konijn te schrappen van de nationale wildlijst. De PvdD probeerde onlangs in het Kamerdebat over de stikstofmest de wildlijst al te laten aanpassen. Omdat alle coalitiepartijen daartegen bleken trok de PvdD haar voorstel toen in. Op donderdagavond bij de stemming in de Tweede Kamer draaide D66 en stemde zij met de oppositie vóór de motie, waarmee een Kamermeerderheid ontstond. Het voorstel van Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren en Frank Futselaar van de SP kreeg hierdoor een meerderheid achter zich. Volgens de indieners moeten beide dieren van de lijst, omdat ze sinds vorig jaar op de Rode Lijst van bedreigde zoogdiersoorten staan.

Minister Schouten heeft donderdagavond daarom terecht de PvdD-motie ontraden. Minister Carola Schouten (landbouw en natuur) wil de dieren niet direct van de lijst te halen, schreef ze onlangs nog aan de Kamer. Ze gaat verder onderzoek doen naar de afname van beide dieren. Ze benadrukte ook dat de haas en het konijn op de Rode Lijst niet als ‘bedreigd’ staan, maar als ‘gevoelig’.

 

Lees ook:

Minister Schouten: Jagers mochten hazen en konijnen blijven schieten

Ook al staan ze sinds kort op de Rode Lijst zoogdieren, de jacht op haas en konijn mocht doorgaan van minister Schouten.

De jacht: omstreden, maar ook uiterst menselijk

Ja, de jacht heeft in de loop van de geschiedenis geleid tot het uitsterven van met name grote diersoorten. Maar jagen is ook vooruitzien in ruimte en tijd, schrijft hoogleraar filosofie René ten Bos: via de jacht heeft de mensheid abstract leren denken.

image_pdfimage_print

Reacties zijn gesloten.