Ganzenvleesproducten voor groothandel en verswinkels

De Stichting Natuurlijk Gans heeft in samenwerking met Pieter van Meel Groothandel in Wild & Gevogelte B.V., Ruig Wild en Gevogelte, B&P Special Food en Verstegen Spices & Sauces B.V. diverse producten ontwikkeld op basis van ganzenvlees, die uitsluitend verkrijgbaar zijn via de groothandels van de versspecialisten. ‘Voor slagers en poeliers een unieke kans om zich te onderscheiden met een Nederlands kwaliteitsproduct’, vertelt Ad Berkelmans, bestuurslid van de NBPW.

Het gaat om de volgende producten: twee smaken grillworst, twee smaken braadworst, ganzenhammetje, stoofschotel, ganzenburgers, ganzenpaté, ganzenbout konfijt, gerookte ganzenfilet en er wordt ook waarschijnlijk nog een ganzenpastei/ragout aan het assortiment toegevoegd. Het aanbieden van de ganzenvleesproducten biedt volgens Berkelmans volop kansen voor slagers en poeliers. ‘Met opzet hebben we gekozen voor een breed scala aan herkenbare producten met een lange houdbaarheid, die multifunctioneel ingezet kunnen worden. Voor slagers en poeliers dus een unieke kans om zich te onderscheiden met een Nederlands kwaliteitsproduct.’ De productie vindt plaats bij B&P Special Food en Ruig Wild en Gevogelte. Inmiddels hebben ook enkele vleesgrossiers interesse getoond.

Duurzame ambachtelijke producten
‘Als we over wilde ganzen praten, dan gaat het steevast over schade’, weet Ad Berkelmans, bestuurslid van de NBPW, de advies- en belangenorganisatie voor ambachtelijke pluimvee- en wildbedrijven. Omdat de populatie beheerd moet worden is er een flinke aanvoer van geschoten wilde ganzen in Nederland. Nu er op landelijk niveau een productlijn, met goed distributienetwerk, wordt neergezet van een breed scala aan producten komt de wilde gans er nu echt voor de Nederlandse markt. Het is natuurlijk en puur wild. En de producten zijn afgestemd op de smaak van de Nederlandse consument, waardoor de soms storende kenmerken van ganzenvlees, droog en een leversmaak, volledig zijn verhuld. Ze zijn zowel bestemd voor de horeca als de slagerijen en poeliers. Met zijn eigen creativiteit kan de vers-ondernemer de meest smakelijke producten in de toonbank leggen, waarmee hij zich uitstekend kan onderscheiden van de supermarkt, waar het ganzenvlees niet te koop is. Met een eigen logo komen de producten herkenbaar in de schappen te liggen zodat klanten er bewust voor kunnen kiezen.

Lancering 17 oktober 2017
Vandaag vindt na de ledenvergadering van de NBPW de officiële lancering van de producten plaats en is er een eerste gelegenheid om te bestellen. Na de lancering kunnen alle producten het gehele jaar rond besteld en geleverd worden, waarbij het eindproduct een gecontroleerde en constante kwaliteit mee krijgt.

Bron: Nederlandse bond van poeliers en wildhandelaren | 17-10-2017

Print Friendly, PDF & Email

Reageren is niet mogelijk