Geurbarrière langs spoor bij Lochem voldoet

ProRail zette in de landelijke omgeving bij Lochem paaltjes langs het spoor, voorzien van een speciale geur. Aan weerszijden van het spoor een is over 750 meter een geurbarrière aangelegd. Deze barrière bestaat uit 300 houten paaltjes met een dot biologisch purschuim op de bovenkant. De schuimdot wordt regelmatig ingespoten met een geurmiddel. Herten en reeën blijven daardoor minder lang ‘rondhangen’, want vanwege die geur trekken de dieren snel weer verder. Daarmee worden aanrijdingen voorkomen.

Treinen worden stiller en sneller, waardoor dieren ze minder snel zien of horen naderen. ProRail neemt daarom maatregelen om ook dieren zoveel mogelijk uit de spooromgeving te houden. Naast hekwerk en natuurlijk afscherming is een geurbarrière één van de methoden. Met de speciale lucht die voor mensen soms ruikt als een brandlucht of als een weeïge geur wordt het wild geweerd.

Een methode om het probleem van dieren bij het spoor aan te pakken heeft voordelen ten opzichte van een hekwerk. Want een gesloten barrière zoals een hek is veilig, maar er ontstaat versnippering van leefgebieden. De dieren kunnen met de aanpak met geurpalen wel het spoor oversteken, maar zullen zich er zo kort mogelijk ophouden. Daarmee is de kans op aanrijdingen vele malen kleiner geworden, zonder dat hun leefgebied versnipperd raakt.

Bij de geurbarrière van Lochem gebeurden in het verleden enkele aanrijdingen per jaar. Sinds de start van de proef in januari 2017 staat de teller nog op nul. Doordat de meldingen ook afnemen kan het treinverkeer veel meer normale doorgang vinden. Uit de hoefafdrukken en gebaande paadjes blijken reeën echter nog steeds het spoor over te steken.

bron: ProRail, 02/08/18

Print Friendly, PDF & Email

Reacties zijn gesloten.