Onderwerkregeling graanresten voor vliegveiligheid Schiphol met twee jaar verlengd

image_pdfimage_print

De agrarische onderwerkregeling voor graanresten rondom Schiphol wordt met twee jaar verlengd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft die toezegging medio juli gedaan.

De regeling is bedoeld om de vliegveiligheid rond de nationale luchthaven te verbeteren. Agrarisch ondernemers die binnen 48 uur na de graanoogst het stro hakselen en onderwerken krijgen daarvoor een vergoeding.

Daarmee wordt voorkomen dat ganzen op de achterblijvende graankorrels afkomen die anders op de percelen zouden blijven liggen. De vogels zijn een gevaar voor de luchtvaart, omdat ze bij het opstijgen of landen van de vliegtuigen in de motoren terecht kunnen komen. Die kunnen daardoor beschadigen.

Knoop doorgehakt

Landbouwbestuurder Arwin Bos is blij dat de knoop over een voortzetting van de regeling eindelijk is doorgehakt. ‘We hadden dat graag eerder gezien, zodat ondernemers daarmee in hun bouwplannen ook rekening hadden kunnen houden.’

De regeling is in 2012 ingesteld, eerst voor zes jaar. Een verlenging voor een periode van vijf jaar volgde in 2018. De betrokkenen, naast LTO Noord zijn dat ook Schiphol, de provincies, gemeente en de terreinbeherende organisaties, zijn sinds vorig jaar met het ministerie in gesprek om tot een vervolg te komen.

1,7 miljoen euro

Met de regeling is in de huidige periode jaarlijks een bedrag van 1,7 miljoen euro gemoeid. Dat bedrag moet hoogstwaarschijnlijk omhoog, stelt Bos. Hij onderhandelt vanaf 2012 namens LTO Noord met het ministerie over de regeling. ‘De kosten voor de ondernemers zijn in deze periode namelijk wel omhoog gegaan.’

De totale oppervlakte waarvoor de regeling geldt, beslaat zo’n 2.000 hectare. Bos schat in dat het daarbij om zeventig tot tachtig ondernemers gaat. ‘Voor hen was het lange tijd onzeker of het beleid werd voortgezet.’

Vertraging

De vertraging is deels veroorzaakt doordat het ministerie de benodigde middelen aanvankelijk niet kon reserveren, vanwege andere infrastructurele prioriteiten. Bos: ‘Op voorhand moest met allerlei onderzoeken worden aangetoond dat de maatregelen noodzakelijk en effectief zijn en dat er nog steeds draagvlak voor bestaat. Al begin dit jaar stonden alle seinen op groen.’

Nu er een akkoord is bereikt over de continuering, moet nog verder gesproken worden over de hoogte van de vergoeding. Die lag voorheen op 785 euro per hectare. ‘Een relatief beperkt bedrag, kijkend naar wat het oplevert’, stelt Bos. ‘De schade aan een vliegtuigmotor bedraagt al snel een miljoen euro, dus bij twee ‘bird strikes’ is dat bedrag terugverdiend. Om maar niet spreken over de waarde van de extra veiligheid voor de reizigers.’

Aantal incidenten stabiel

Sinds de regeling is het aantal incidenten stabiel. Volgens Bos is dat terug te voeren op de wisselwerking tussen een stringent beheer van de ganzenpopulatie en de onderwerkregeling. ‘Het aantal ganzen rondom Schiphol neemt nog steeds toe, dus het terugdraaien van maatregelen zou erg onverstandig zijn.’

Reacties zijn gesloten.