Verandering beschermingstatus Wolf in Europa

Lader Aan het laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Download [4.57 MB]




Faunaschade in het vizier! Brede infobijeenkomst zet Achterhoekse leden op scherp

 

 

Faunabeheer heeft baat bij een gezamenlijke aanpak en deugdelijke onderbouwing. Hiervoor zijn schademeldingen van groot belang, iets waar nog niet elke boer van doordrongen is. Daartoe organiseerde LTO Noord voor de drie Achterhoekse afdelingen een infobijeenkomst: ‘Faunaschade in het vizier!’

Het doel van deze bijeenkomst op 13 december: alle aspecten rondom landbouwschade door wilde dieren op een rij. Dan heb je het bijvoorbeeld over de wolf, bever, ree, das, gans en roek. Met name die laatste twee zorgen voor Achterhoekse boeren voor overlast én schade. Dan gaat het om het vervuilen van gewassen of verslemping, ofwel het aanpikken of wegvreten van gewassen.

LTO Noord: “Meld je schade, voor compensatie en onderbouwing”

LTO Noord, maar ook partners zoals de Faunabeheereenheid, constateren dat niet alle faunaschades gemeld worden. Dat is jammer”, stelt Hans van Beuzekom, bestuurslid LTO Noord regio Oost, met de portefeuille fauna. “Enerzijds laat een boer geld liggen waar hij of zij recht op heeft ter compensatie. Anderzijds dienen cijfers ter onderbouwing voor beleid. Het is dus van groot belang om schade te melden. En graag horen wij als LTO Noord ook graag waar je als boer tegenaan loopt bij je melding. Zo zijn veel regels gebaseerd op oudere processen; stel dat ganzen je duurdere kruidenrijke grasland aanvreten, dan wil je ook dat die reële schade vergoed wordt.”

 

 

 

 

 

Provincie, Faunabeheereenheid en BIJ12

Voor deze avond waren drie betrokken partijen uitgenodigd om de circa vijftig aanwezige boeren en tuinders bij te praten. Provincie Gelderland over het faunabeleid in Gelderland, FBE Gelderland over de uitvoering daarvan en BIJ12 over het protocol om schades te melden. Een goede samenwerking tussen boer en jager is hierbij van belang.

Afdelingsbestuurder: “Stel de agrariër centraal”

Volgens Robbert Remmelink, bestuurslid van LTO West Achterhoek, met onder meer de portefeuille fauna kwam de essentie goed over: “Succesvol schadebeheer met realistische vergoedingen ontstaat door een maximale samenwerking tussen provincie, FBE en BIJ12. De agrariër moet hierin centraal worden gesteld, aangezien dit de partij is met de daadwerkelijke schadekosten. Praktische invulling daarvan moet prioriteit krijgen, zodat het afhandelingsproces versnelt en de ergernis vermindert.”




DWHC Nieuwsbrief december 2023

Lader Aan het laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Download [472.07 KB]




Bewaarloon wapens en uitgifte vergoeding Europees vuurwapenpas fors omhoog per 1 jan 2024

Middels deze mail informeren wij jullie over het voornemen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid om per 1 januari 2024 het bewaarloon en de onkostenvergoeding voor de afgifte van de Europese vuurwapenpas te wijzigen, zie ook de bijlage de publicatie in de Staatscourant.
Bewaarloon

In 1996 is het bewaarloon vastgesteld op €2,27 (toentertijd f 5,-). Sedertdien is het bewaarloon niet geïndexeerd. Dit heeft als gevolg dat het bewaarloon niet meer kostendekkend is voor de tijd, capaciteit en middelen die de korpschef van de politie moet inzetten om gevolg te kunnen geven aan de wettelijke taak met betrekking tot het in bewaring nemen van wapens.

Omdat de bewaring doorgaans het gevolg zal zijn van een voor de bezitter reeds nadelige en door hem niet gewenste situatie, is het redelijk niet reeds vanaf het begin van de bewaring bewaarloon te verlangen. Om die reden wordt daarvan in de aanvangsperiode (die in de regeling is gesteld op 3 kalendermaanden) afgezien.

De korpschef van de politie heeft in 2021 onderzocht welke kosten worden gemaakt bij het in bewaring geven van wapens. Op basis van de kostenanalyse van de korpschef is het voornemen om het bewaarloon vast te stellen op €15,- per maand.

Onkostenvergoeding afgifte Europese vuurwapenpas

Sinds 15 maart 2006 heft de politie een onkostenvergoeding van €40,- voor de afgifte van een Europese Vuurwapenpas en €5,- voor de verlenging van de geldigheidsduur daarvan. De kosten die de politie maakt zijn sinds 15 maart 2006 niet geïndexeerd.

De politie koopt de pas momenteel in voor €72,60. Derhalve is het voornemen om de onkostenvergoeding voor de afgifte van een Europese Vuurwapenpas vast te stellen op €72,60.

Voor de overige kosten ten aanzien van onder meer de tijd, capaciteit en middelen die de korpschef van de politie moet inzetten om gevolg te kunnen geven aan de afgifte én verlenging van de Europese vuurwapenpas is (nog) geen geactualiseerde kostenanalyse gemaakt.

 

Wij vertrouwen erop jullie hiermee tijdig en voldoende te hebben geïnformeerd.

……………………………………………………………………….
Ministerie van Justitie en Veiligheid
Directoraat-Generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving
Directie Rechtshandhaving en Criminaliteitsbestrijding
Afdeling Strafrechtelijke Handhaving

Turfmarkt 147 | 2511 DP | Den Haag
Postbus 20301 | 2500 EH | Den Haag


Zie de publicatie in de Staatscourant:

Lader Aan het laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Download [252.92 KB]




Omgevingswet 1-1- 2024 en wat gaat dit betekenen?

Hierbij willen wij u een uiteenzetting geven wat voor u als jachtaktehouder de belangrijkste en meest in het oog springende wijziging is in het gegeven dat de vergunningssoort ‘Jachtakte’ ophoudt te bestaan. De nieuwe naam wordt dan ‘Omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit’ wat als begrip zijn eigen identiteit zal moeten gaan krijgen de komende jaren. Verder zijn veel van de bepalingen van de Wet Natuurbescherming overgenomen in de Omgevingswet en de daarbij behorende regelgeving.
 
Zie hieronder de voorstellen die binnen de landelijke Politie zijn gedaan om e.e.a. in goede banen te leiden voor de verlengingen van Jachtakte naar Omgevingsvergunning. Hiervoor ontvangt u als jachtaktehouder binnenkort een brief van de Politie.
  • Alle vergunninghouders die tevens jachthouder zijn, worden in het registratiesysteem van de politie middels beide hoedanigheden op hun vergunningssoort jachtakte (‘omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit’) worden benoemd als respectievelijk: vergunninghouder en jachthouder
  • Alle zogenaamde buiten gezelschap verklaringen kunnen dan door de jachthouder worden voorbereid, zodat bij de aanvragen van overige omgevingsvergunningen jachtgeweeractiviteit (deze aanvragers zijn dus zelf geen jachthouder), de controle al is geweest.
  • De jachthouder dient deze verklaringen in- en buiten gezelschap zelf verstrekken aan de betreffende personen.
  • De aanvragen van de jachthouders dienen dan ingediend te worden tot uiterlijk 9 februari 2024, waarna de afhandeling hiervan kan plaats vinden.
Meer concreet betekent dit dat:
  • De nieuwe modellen omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit kunnen dan door de politie afgedrukt worden (datum afgifte is dan januari 2024) maar de datum geldigheid is dan 1 april 2024 t/m 31 maart 2025
  • Deze omgevingsvergunningen jachtgeweeractiviteit kunnen dan vanaf 1 januari 2024 worden verleend.
  • Eventuele jachthuurcontracten waarvan de geldigheid binnen afzienbare tijd gaat verlopen, worden dan ook voorlopig als ‘voldoende’ geaccepteerd, hiervan wordt dan een aantekening gemaakt en kunnen later aangevuld/gecontroleerd worden in samenspraak met de aanvragers.
  • Eventuele verzekeringsbewijzen die niet tijdig overgelegd kunnen worden, kunnen later nagezonden worden
 
Hierbij geven wij u hierna aan wat in de Omgevingswet is omschreven en hoe de diverse paragrafen van de huidige Wet natuurbescherming worden opgenomen en waar deze betrekking op hebben. Wat ons opvalt is dat het de Omgevingswet veel moeilijker leesbaar is met heel veel verwijzingen en dus voor de normale jachtaktehouder een hele wir war zal zijn.
Hieronder de belangrijkste paragrafen en de daarin opgenomen artikelen v.w.b. de jacht, beheer en schadebestrijding, wapens, munitie, aanvraag omgevingsvergunning, WA-jachtverzekering etc.

Jacht is gedefinieerd in de Omgevingswet (bijlage, onderdeel A, Omgevingswet). De definitie luidt: bemachtigen, opzettelijk doden of met het oog daarop opsporen van dieren van soorten, genoemd in artikel 8.3, vierde lid, en het doen van pogingen daartoe, in een jachtveld, in overeenstemming met de regels over de uitoefening van de jacht, gesteld op grond van artikel 4.3, eerste lid, onder k.

De bedoelde diersoorten zijn hazen, konijnen, wilde eenden, houtduiven en fazanten. Dat zijn diersoorten die algemeen voorkomen en bejaging verdragen. Ook pogingen tot jagen of het opsporen om die dieren te bemachtigen of doden, vallen onder de definitie. Dus als bijvoorbeeld het opsporen niet leidt tot het daadwerkelijk vangen van het dier, dan valt dat opsporen wel onder jacht. Verder moet de activiteit wel voldoen aan de regels over het uitoefenen van de jacht om het als jacht te beschouwen.

Omgevingswet
  • De wet benoemt de korpschef als bevoegd gezag (art 5.9a)
  • Eisen die kunnen worden gesteld aan de aanvraag als zodanig (art 16.55)
  • Het indienen hiervan in persoon (art 16.78a).
  • Ook benoemt de wet het administratief beroep (16.87a)
  • De regels gesteld kunnen worden m.b.t. middelen, methoden en installaties of het doden van dieren (art 4.32)
Omgevingsbesluit
  • Het Omgevingswetbesluit benoemt de geldigheidsduur van een omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit (art 10.23),
  • Eisen aan een faunabeheerplan (art 6.3)
  • Het afzonderlijk aanvragen van de omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit (art 10.21 a) en
  • Het in persoon moeten indienen hiervan (art 10.21b) en
  • Het feit dat een omgevingsvergunning voor een jachtgeweeractiviteit niet digitaal via de landelijke voorziening kan worden ingediend (Afd. 14.1 lid 4)
Omgevingsregeling
  • De Omgevingsregeling benoemt de eisen aan jachtexamens (§ 3.3.1)
  • De aangewezen gelijkwaardige examens (§ 3.3.2)
  • De vereiste aanvraagbescheiden (art 7.197t)
  • Het model omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit (art 9.37)
  • De onkostenvergoeding (art 14.41f) en
  • De kosten voor een onderzoek als bedoeld in artikel 48a van de Regeling wapens en munitie (art 14.42 lid 2)
Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)
  • Het Besluit activiteiten leefomgeving stelt eisen aan de uitoefening van de jacht door de jachthouder of anderen (art 11.64),
  • Eisen aan de redelijke wildstand (art. 11.65),
  • Wanneer geen jacht is toegestaan (art 11.66) en
  • De uitzonderingen hierop (art 11.67) en
  • De opening van de jacht (art 11.68 en art 11.69).
  • Het besluit stelt ook bepaling op met betrekking tot einde duur huurovereenkomst (art 11.70).
  • De middelen voor de jacht en het gebruik hiervan (11.71 en § 11.2.8 ).
  • Het besluit wijst ook aan wat verboden locaties zijn (art 11.72)
  • Het verbod op de handel in mistnetten (art. 11.73 en 11.74).
  • Welke activiteiten zijn toegestaan met geweren (art 11.75).
  • Het besluit stelt ook eisen aan het jachtveld (art 11.76 en 11.77).
  • Welke verzekeringseisen er gelden (art 11.78)
  • Het besluit bevat tevens bepalingen ten aanzien van specificaties aan geweren en munitie (art 11.79);
  • Specificaties aan geweren en munitie i.r.t. bepaalde diersoorten (art 11.80);
  • Extra eisen aan munitie (art 11.82);
  • De bestrijding van muskusratten (art 11.81) tijden en locaties wanneer een geweer gebruikt mag worden (art 11.83);
  • Het verbod op het dragen van het geweer (art 11.84);
  • Eisen voor erkenning examens voor jachtgeweeractiviteiten (art 11.87 – art 11.0 en 11.91);
  • Een inleverplicht als een omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit is ingetrokken (art 11.92)
  • Een handelsverbod in strijd met de CITES-regelgeving (art 11.93)
Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)
  • Het besluit kwaliteit leefomgeving benoemt de voorwaarden waaraan voldaan moet worden (de beoordelingsregels) om in aanmerking te komen voor een omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit (art 8.74t lid 1),
  • De weigeringsgronden (art 8.74t lid 2),
  • Afwijkingen van de procedurevoorschriften voor aanvragers die in het buitenland wonen (art 8.74u)
  • De eis dat een dergelijke houder van een omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit zich in het gezelschap dient te bevinden van een in Nederland woonachtige houder van een geldige omgevingsvergunning jachtgeweeractiviteit (art 8.74v),
  • De gronden voor intrekking (Art 8.103 en art 8.104))



Aanleveren van bejaagacties voor provincies Zeeland en Flevoland alleen nog in het Faunaschade Registratie Systeem

Voor het ontvangen van een tegemoetkoming voor faunaschade wordt er in sommige gevallen geëist dat er adequaat gebruik wordt gemaakt van de ontheffing of vrijstelling voor het bestrijden van de schadeveroorzakende dieren. Adequaat betekent minimaal tweemaal per week een bejaagactie. BIJ12 bekijkt de bejaagacties om het zorgvuldig gebruik van de ontheffing of vrijstelling te toetsen.
Met de ingang van de nieuwe beleidsregels kunnen grondgebruikers in de provincies Zeeland en Flevoland hun bejaagacties alleen nog maar aanleveren via het Schaderegistratie Systeem.

De wijziging van de regels betekent dat het los insturen van een document met bejaagacties niet meer wordt geaccepteerd. Om de bejaagacties in te zien, moet de grondgebruiker BIJ12 hiervoor akkoord geven in het Schaderegistratie Systeem. Zo kan BIJ12 direct na ontvangst van het eindtaxatierapport met de beoordeling van een aanvraag beginnen. Wanneer dit akkoord niet gegeven is en bestrijding wel mogelijk was, kan de aanvraag voor een tegemoetkoming geweigerd worden.

 

bron: BIJ12, 29/11/2023



Bestrijding van AVP in Zweden: samenwerking tussen jagers en autoriteiten vermindert het infectiegebied


 
Een belangrijke ontwikkeling is dat de Zweedse regering heeft aangekondigd een vermindering van de besmette zone met Afrikaanse varkenspest (ASF) . Dit is te danken aan de uitgebreide samenwerking en inspanningen op het gebied van karkasonderzoek , waarbij jagers een belangrijke rol spelen. De resterende zone wordt opgedeeld in een kerngebied en een buitengebied , waarbij in het buitengebied bepaalde beperkingen worden opgeheven om activiteiten te faciliteren die geen risico op verspreiding van het virus opleveren.

Zweedse jagers die lokaal, regionaal en nationaal worden gecoördineerd, zijn actief betrokken bij het zoeken naar de karkassen van besmette dieren . De Zweedse Vereniging voor Jacht- en Natuurbeheer heeft sinds de ontdekking van de uitbraak non-stop aan de zaak gewerkt. actief betrokken geweest bij de planning van de crisisbeheersingswerkzaamheden Zij is samen met de autoriteiten . De kennis van de jagers over wilde zwijnen is enorm belangrijk geweest om snel karkassen te kunnen vinden. Op de grond hebben jagers toegang tot de moeilijkste plekken van het gezoneerde gebied, die vaak de voorkeur genieten van wilde zwijnen.

De aankondiging van deze week betekent dat Zweden op koers ligt om in recordtijd vrij van AVP te worden verklaard dankzij deze samenwerking van jagers en autoriteiten. Als de vooruitgang zich in dit tempo voortzet, zou Zweden binnen slechts een jaar, mogelijk tegen eind september 2024, ASF-vrij kunnen worden verklaard . De methode die in Zweden wordt gebruikt, is een recept kan worden toegepast dat in andere Europese landen , vooral als de ziekte in een geïsoleerde zone voorkomt.

Gezien het belang van deze zaak bezocht FACE-voorzitter Torbjörn Larsson het door ASF getroffen gebied in Fagersta, Zweden . In een gesprek met de media ter plaatse zei hij:

Jagers hebben een belangrijke rol gespeeld bij het oplossen van dit ernstige probleem. Dierziektes nemen in Europa toe en vormen een grote bedreiging voor de bioveiligheid . We hebben alle hens aan dek nodig! Jagers zijn de ogen en oren van de bossen, en dit geval is daar een perfect voorbeeld van. Goed gedaan voor alle betrokkenen!”

Tijdens de drie maanden durende zoektocht werden in totaal 62 besmette karkassen van zwijnen ontdekt binnen een straal van vijf kilometer. Karl Ståhl , de hoofdepidemioloog van de staat, benadrukte dat de piek van de virusverspreiding eind augustus en begin september lag en dat er sinds eind september geen nieuwe gevallen zijn gemeld. Jagers hebben met een opmerkelijke inspanning een cruciale rol gespeeld bij het lokaliseren en identificeren van met AVP besmette wilde zwijnen.

De Hunters’ Association coördineert de inspanningen van de jagers en zorgt ervoor dat degenen die helpen bij het zoeken naar karkassen van wilde zwijnen financieel worden gecompenseerd. Hierdoor zijn ook jagers uit andere regio’s ingeschakeld om te helpen.
 
Achtergrond:

Het bezoek van FACE volgt op de aankondiging van het Zweedse Landbouwagentschap en het Nationaal Veterinair Instituut over de verkleining van de AVP-beperkingszone.
Uit de aankondiging van de autoriteiten (gedaan op 30 november 2023) blijkt dat de besmette zone nu 617 vierkante kilometer zal beslaan, aanzienlijk minder dan de vorige 1.000 vierkante kilometer. De gemeente Fagersta en delen van de gemeente Norberg liggen binnen deze zone en hebben ongeveer 19.000 inwoners, waarvan bijna 13.000 in het kerngebied.
In de kerngebieden blijven de bestaande beperkingen van kracht, zoals het verbod op publieke toegang tot bossen en ijskoude meren. Terwijl in het buitengebied het publiek nu activiteiten mag ondernemen zoals wandelen, fietsen en paardrijden in bossen en op het ijs. Het motorvoertuiggebruik en de georganiseerde evenementen blijven in het buitengebied nog steeds beperkt om te voorkomen dat het virus opnieuw de kop opsteekt.

Neem voor vragen contact op met: torbjorn.larsson@face.eu  –  magnus.rydholm@jagareforbundet.se  –  communication@face.eu


FACE is de stem van Europese jagers.
Wij zorgen ervoor dat de jacht goed blijft voor de jagers, de samenleving en de natuur.
www.face.eu
 
FACE is de Europese Federatie voor Jacht en Natuurbehoud. FACE, opgericht in 1977, vertegenwoordigt de belangen van de zeven miljoen jagers in Europa als een internationale niet-gouvernementele organisatie zonder winstoogmerk. FACE bestaat uit nationale jagersverenigingen uit 37 Europese landen, waaronder de EU-28. FACE wordt ondersteund door 7 geassocieerde leden en is gevestigd in Brussel. FACE handhaaft het principe van duurzaam gebruik en is sinds 1987 lid van de Internationale Unie voor het behoud van de natuur (IUCN). FACE werkt samen met zijn partners aan een reeks jachtgerelateerde zaken, van internationale natuurbehoudsovereenkomsten tot lokale implementatiekwesties met de doel om de jacht in heel Europa in stand te houden.
Copyright © 2023 FACE – Europese Federatie voor Jacht en Natuurbehoud




LTO Noord bezorgd over gebrek aan balans in faunabeleid Utrecht

 

porovincie Utrecht

Hoewel wij erg blij zijn en zien dat provincie Utrecht duurzame landbouw hoog in het vaandel draagt, betreuren wij het gebrek aan balans in het faunabeleid. Wij roepen dan ook op eerst te zorgen voor beheerbare populaties van diersoorten, voordat het beleid wordt aangepast.

Koos Segers, themahouder Flora en Fauna: “Recent onderzoek in opdracht van de provincie naar diervriendelijke alternatieven om schade te voorkomen, met name gericht op ganzen, heeft geen afdoende methoden opgeleverd. Naast preventieve maatregelen is afschot noodzakelijk, zoals ook aangegeven in het Sovon-rapport Ganzenmonitoring, dat een sterke toename van de ganzenpopulatie aantoont.”

LTO Noord dringt verder aan op een adequaat systeem om beleid te ondersteunen en eerder gemaakte afspraken na te komen. Een goedgekeurd registratiesysteem voor het verzamelen van data over faunaschade en preventieve acties in Utrecht ontbreekt namelijk.

Segers vervolgt: “Het voorstel van de provincie om het eigen risico voor ganzenschade te verhogen van 5% naar 20% bekritiseren wij sterk. De groeiende populatie ganzen heeft geleid tot aanzienlijke gewasschade, maar het is absoluut onredelijk om deze last bij de agrarische sector neer te leggen, vooral gezien de harmonisatie van faunabeleid van de buurprovincies.”

LTO Noord pleit voor een interprovinciaal faunabeheerplan voor ganzen en benadrukt het belang van een uniform beleid in alle provincies.

Ook de complexiteit van het omgaan met wolven werd aangestipt, waarbij wij hebben aangegeven dat de bescherming van de wolf ongewenste consequenties kan hebben voor schapenhouders. De uitdagingen bij het afrasteren van grote open gebieden in de provincie werden hierbij benadrukt.

De oproep van LTO Noord aan de provincie Utrecht is duidelijk. Een zorgvuldige aanpak van het faunabeleid, om een evenwicht te vinden tussen natuurbescherming en de belangen van boeren en tuinders in de provincie Utrecht, is van cruciaal belang.




Faunaschade op Overijsselse natuurpercelen niet langer vergoed

De provincie Overijssel geeft vanaf 1 november geen tegemoetkoming meer bij faunaschade op natuurpercelen. Daarmee wordt stapeling van natuurbeheervergoeding en faunaschades voorkomen. Het gaat om percelen die met een beheertype op de kaart staan in het natuurbeheerplan van de provincie Overijssel. Ze vallen onder het Subsidiestelsel Natuur en Landschap en hebben primair een natuurfunctie. Eventueel landbouwkundig medegebruik is ondergeschikt aan de natuurfunctie.

 

Met het invoeren van de nieuwe beleidsregels vervalt ook de toets op landbouwkundige beperkingen in Overijssel. Zo hoeven boeren met gepachte percelen met landbouwkundige beperkingen niet langer een pachtovereenkomst aan te leveren bij een aanvraag om een tegemoetkoming. Dit maakt het aanvraagproces eenvoudiger. Voor natuurpercelen die meerjarig worden verpacht en waarbij het contract voor 15 mei 2022 is afgesloten, geldt een tijdelijke uitzondering op de nieuwe regel. Voor deze percelen mag tot 2025 wel een tegemoetkoming in faunaschade worden aangevraagd.

De tegemoetkoming in faunaschade is oorspronkelijk bedoeld voor landbouwbedrijven die voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van de gewasopbrengst van hun landbouwgronden. De tegemoetkoming compenseert de gemiste inkomsten. In de oude Beleidsregel was al sprake van uitsluiting van gepachte reservaatgronden met beperkingen. Die lijn is nu doorgezet voor alle natuurgronden.

Natuurpercelen worden niet primair ingezet voor de landbouw. Bovendien hebben deze gronden een lagere economische waarde en lagere opbrengst dan grond met een landbouwbestemming. Toch werd hier in een aantal gevallen een tegemoetkoming in schade voor verleend. De provincie Overijssel vindt dat niet langer passend. Verder is het zo dat eigenaren van natuurpercelen – naast een vergoeding voor faunaschade – meestal ook een subsidie voor natuurbeheer krijgen. Met de nieuwe beleidsregels wordt stapeling van natuurbeheervergoeding en faunaschades voorkomen.

Boeren en grondgebruikers dienen hun aanvraag voor een tegemoetkoming in faunaschade in bij BIJ12, via de online portal MijnFaunazaken. Wanneer Overijsselse boeren binnenkort een nieuwe aanvraag indienen, is dit dus niet meer mogelijk voor natuurpercelen. Percelen binnen het natuurnetwerk worden nog wel getoond in MijnFaunazaken, maar in de laatste kolom ‘Gegevens compleet’ staat een rood kruisje. Dat betekent dat deze niet meer geselecteerd kunnen worden.

bron: BIJ12, 28/11/2023



‘Wolf kent nog geen gunstige staat van instandhouding’

Minister Van der Wal wil in haar standpunt en houding jegens de wolf niet vooruitlopen op een advies dat de Raad van Diergelegenheden op haar verzoek opstelt en de uitkomsten van de analyse die in opdracht van de Europese Commissie wordt gemaakt. Dat schrijft zij aan de Tweede Kamer in een reactie op vragen van het CDA. De minister wijst er op dat wolf in Nederland nog geen gunstige staat van instandhouding kent.

De wolf heeft in Europa een beschermde status via de Habitatrichtlijn. Er kunnen redenen van sociale of economische aard zijn om af te wijken van bepaalde verbodsbepalingen in de richtlijn wanneer er geen andere bevredigende oplossing bestaat en op voorwaarde dat de populaties van de soort in hun natuurlijke verspreidingsgebied in een gunstige staat van instandhouding blijft voortbestaan. De provincies zijn het bevoegde gezag om een ontheffing voor een afwijking met betrekking tot de wolf af te geven.

Momenteel werken provincies aan het actualiseren van het Interprovinciaal wolvenplan, waarin zij gezamenlijk tot een definitie van een ‘probleemwolf’ willen komen. Op dit moment is de populatie wolven in Nederland niet groot genoeg om van een gunstige staat van instandhouding te kunnen spreken, stelt de minister. Ze merkt daarbij wel op dat het voor sommige soorten die veel rondtrekken moeilijk kan zijn om binnen lidstaten zelf een gunstige staat van instandhouding te bereiken.

Het ministerie van LNV is in overleg met de Duitse, Deense, Belgische, Luxemburgse en Franse overheid om te komen tot een gezamenlijk internationaal wolvenplan. Hierin kan worden afgesproken om met een gezamenlijke rapportage over de Centraal-Europese wolvenpopulatie te komen. Door de diverse nationale populaties als een gezamenlijke grensoverschrijdende groep te behandelen, is er ook sprake van een grotere populatie waarin een gunstige staat van instandhouding wellicht eerder wordt bereikt.

De Europese Commissie is ook bezig met een analyse van alle beschikbare wetenschappelijke en technische informatie over de situatie van wolven in de Europese Unie. Naar verwachting komt deze analyse begin volgend jaar beschikbaar. Verder heeft minister Van der Wal de Raad voor de Dieraangelegenheden gevraagd een maatschappelijke dialoog op te zetten over de wolf in Nederland en om op basis daarvan advies te geven over hoe in Nederland kan worden samengeleefd met de wolf en wat daarvoor nodig is.

 

bron: Ministerie van LNV, 27/11/2023
 
Zie ook: